Přihlásit
header 1000 kapital

Komentář České bankovní asociace k vývoji hypotečního trhu 1/2021

Vladimír Staňura, hlavní poradce ČBA.

  

Objem prodaných hypotečních úvěrů podle Fincentrum Hypoindexu činil v lednu 24,9 mld. korun. To je o 4,5 mld. korun méně než v prosinci 2020. Protože v minulosti byly měsíce leden a únor vždy ve znamení útlumu, lze tento výsledek považovat za velmi dobrý. To je vidět i ze srovnání s lednem loňského roku, kdy byl objem prodejů hypoték ve výši 16,9 mld. korun, tj. o 8 mld. korun nižší než letos. Zájem klientů o hypotéky tedy pokračuje. Loňský rekordní rok se však pravděpodobně opakovat nebude, ale i tak je začátek roku z hlediska objemu prodejů velmi slibný.

 

Důvodů, proč se rekord z loňského roku nejspíš opakovat nebude, je více. Ten hlavní spočívá v tom, že řada zájemců o hypotéku velmi silně vnímá předpovědi, že úrokové sazby hypotečních úvěrů půjdou nahoru a snaží se zařídit si hypotéku a zafixovat si zatím stále ještě velmi nízkou úrokovou sazbu. To v tuto chvíli přispívá k tomu, že prodeje hypoték zůstávají vysoko. Růst úrokových sazeb ovšem poptávku po hypotékách přibrzdí. Česká národní banka (ČNB) opakovaně prohlásila, že v tomto roce bude zvedat svojí základní úrokovou sazbu. Cena peněz na mezibankovním trhu roste, což pro banky zdražuje zdroj financování hypoték a bude je nutit (a už je nutí), jít se sazbami nahoru. Fincentrum Hypoindex za leden 2021 ještě zaznamenal pokles průměrné úrokové sazby z 1,96 na 1,94 % p.a. To je ale pokles spíše kosmetický a otočení trendu už „visí ve vzduchu“.

 

Zájem o hypotéky je dramaticky ovlivněn kovidovou situací. Je zde zřejmá snaha lidí zajistit se do budoucnosti a na stáří. Při oživení ekonomiky a návratu života domácností „do normálu“ se pozornost lidí vrátí zpátky k běžné spotřebě a spotřebním úvěrům. To přinese přece jenom menší zájem o předražené nemovitosti a dražší hypoteční úvěry. Ovšem i tak, pokud trh ve srovnání s loňským rokem klesne o nějakých 10 až 20 %, stále to bude znamenat velmi dobrý až výjimečný výsledek.

 

Dalším důvodem, proč se loňský rok nebude opakovat, je enormně vysoký objem refinancování. Např. v prosinci 2020 byl podle statistik ČNB objem refinancování 7 mld. korun, což byl rekord všech dob. Dá se očekávat, že při postupném nárůstu úrokových sazeb motivace k refinancování bude slábnout.

 

Lehce spekulativně by se dalo tvrdit, že v tomto roce nebude už tak silný efekt ze zrušení daně z převodu nemovitosti.

 

Vše výše uvedené lze ukázat i na kusech prodaných hypoték. V lednu bylo prodáno 8,4 tis. hypoték. To je o 16 % méně než v prosinci 2020, ale o 29 % více než v lednu 2020. I v kusech prodaných hypoték jde tedy o dobrý začátek roku.

 

Průměrná výše hypotéky dosáhla 2,98 mil. korun. Je tedy velmi blízko třímilionové hranici. Její růst se ve srovnání s prosincem 2020 výrazně zpomalil. Dalo by se dovodit, že pomalejší nárůst průměrné hypotéky je dán tím, že ceny nemovitostí nešly už tak rychle nahoru jako v loňském roce. Ale na potvrzení si musíme ještě počkat. Hypotéky se sjednávají s předstihem několika měsíců. Díky této dlouhé setrvačnosti se vliv cen nemovitostí projevuje ve výši hypoték později a lze ho vysledovat až v delší časové řadě.

 

I stavební spořitelny začaly rok 2021 dobře. Prodaly v lednu úvěry na bydlení (zajištěné a nezajištěné) za 5,6 mld. korun, což znamená nárůst oproti lednu 2020 o více než 33 %.

Problémy s neplatícími nájemníky elegantně řeší služba garantovaného nájmu

Jedná se přitom o jednoduché řešení na poměrně složitý problém, který v Čechách trápí nejednoho vlastníka nemovitosti. I když je totiž vztah nájemníka a pronajímatele upravován nájemní smlouvou, majitelé nemovitostí v případech, kdy nájemník neplatí nájemné, nezmohou zhola nic. Celý proces vymáhání peněz a vystěhování dané osoby je navíc náročný a zdlouhavý. Jak těmto problémům tedy předchází služba garantovaného nájmu a kdo ji nabízí?

„Službu garantovaného nájmu jsme vytvořili nejen pro vlastníky nemovitostí, kteří mají na danou nemovitost hypotéku nebo jsou na příjmu z pronájmu závislí, a zároveň se nechtějí o nic starat,“ přibližuje službu David Novotný, jednatel a majitel nezávislé realitní společnosti Bohemian Estates. Ta se mj. specializuje i na investice do komerčních a rezidenčních prostor a její doménou je i správa těchto objektů. Služba garantovaného pronájmu je však produkt, do kterého se na českém trhu pustili jako jedni z mála.

„Naším cílem je maximálně spokojený zákazník, který nebude muset řešit případy, kdy mu nájemník nezaplatí. Nebude muset nikoho obvolávat, nic vymáhat a peníze i tak dostane. Od nás. V tomto profesním vztahu totiž vystupujeme jako pronajímatel my a my jsme za všechno zodpovědní,“ vysvětluje Novotný. Ten zároveň dodává, že tuto službu začíná vyhledávat čím dál více klientů.

„Není to jen o penězích, ale i o jakési jistotě, kterou s námi majitelé nemovitostí mají. My totiž ručíme například i za to, v jakém stavu bude nemovitost nazpět odevzdána. Problémem tak nejsou ani potenciální nájemníci, kteří by demolovali vybavení interiéru. Samozřejmostí je pro nás ale i zajištění odpovídajícího pojištění nemovitosti, přepis energií, nutná administrativa a předně i zajištění oprav a pravidelné údržby,“ doplňuje David Novotný za Bohemian Estates International.

Díky přísnému sítu realitní společnosti však nejsou problémoví nájemníci tak častým problémem. Jsou totiž vybírání s ohledem na jejich platební historii či doporučení od předešlého pronajímatele. To je ostatně krok, který vlastník nemovitosti při pronájmu na vlastní pěst podnikne málokdy. „Už jen tento způsob prevence je velice účinný a pomáhá nám vyfiltrovat jen seriózní zájemce. Může se však stát, že bude nemovitost po nějakou dobu neobsazena, ani toto však nemusí vlastníka nemovitosti zajímat. Nájem garantujeme i v těchto případech,“ říká Novotný.

A na kolik služba garantovaného nájmu vlastníky vyjde? Před uzavřením smlouvy je nutné nejprve určit tržní nájemné bez poplatků, ze kterého je následně odečteno 15 %. Výsledkem je nájem, který je po odsouhlasení všech podmínek garantován. „Čísla navíc ukazují, že z dlouhodobého hlediska si na sebe služba vydělává prakticky sama. Majiteli nemovitosti totiž nedochází k výpadkům z nájemného a faktem je i to, že jsou profesionálně spravované nemovitosti standardně pronajímané za vyšší cenu než při pronájmu na vlastní pěst,“ uzavírá David Novotný za Bohemian Estates International.

Nabídka ojetin se v lednu kvůli koronakrizi opět propadla o tisíce aut

Po mírném prosincovém oživení se počet vozů nabízených na sekundárním trhu vrátil k listopadovým hodnotám

Pokračující lockdown a vládní protikoronavirová opatření již několik měsíců v řadě tlumí dění na sekundárním automobilovém trhu. Ve střední Evropě, kde působí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, v lednu ubylo ve srovnání s říjnem loňského roku, kdy druhý lockdown začal, téměř 110.000 vozů. Na českém trhu se nabídka v tomto období propadla ze 105.000 nabízených ojetin na 87.000. Zatím jediným měsícem, kdy se nabídka mírně rozšířila, byl prosinec s 95.000 auty.

„S klesající nabídkou očekáváme i v letošním roce pokračující růst cen ojetých vozů v řádu jednotek procent. Již koncem loňského roku rostla střední hodnota ceny inzerovaných aut ve srovnání s rokem 2019 přibližně o 10.000 korun. V lednu letošního roku poskočila oproti prosinci o dalších 9.000 korun na současných 164.000 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings. Jedním z důležitých faktorů, které v loňském ovlivňovaly nabídku ojetin na českém trhu, byl omezený dovoz aut ze západní Evropy. Meziročně bylo do Česka importováno o 27.000 aut méně, než v roce 2019. Dovoz se tak zastavil na hodnotě 150.731 aut. „Na jednu stranu je to pro trh dobrá zpráva, protože se výrazně omezil dovoz nekvalitních ojetin se stočenými tachometry nebo po vážných nehodách, na druhou stranu se menší nabídka promítá do vyšších prodejních cen,“ doplňuje Vaněček.

 

TOP 10 nejinzerovanějších vozů ve střední Evropě v roce lednu 2021

 

Česká republika

Slovensko

Polsko

Maďarsko

1.

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Opel Astra

Opel Astra

2.

Škoda Fabia

Škoda Fabia

Audi A4

Ford Focus

3.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

BMW 3

BMW 3

4.

Škoda Superb

Volkswagen Golf

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

5.

Volkswagen Golf

Škoda Superb

Volkswagen Golf

Škoda Octavia

6.

Ford Focus

BMW 3

Ford Focus

Volkswagen Golf

7.

BMW 3

Audi A4

Škoda Octavia

Suzuki Swift

8.

Ford Mondeo

Audi A6

Ford Mondeo

BMW 5

9.

Volkswagen Touran

BMW 5

Opel Corsa

Ford Mondeo

10.

Škoda Rapid

Ford Focus

BMW 5

Opel Corsa

 

Situace na trhu ojetin v lednu 2021

V lednu bylo na českém trhu inzerováno 87.955 ojetin, což je o 7.889 více méně, než v prosinci 2020. Střední hodnota ceny meziměsíčně stoupla o 9.000 na 164.000 korun. Střední hodnota stáří byla 9,1 roku a tachometr nejčastěji ukazoval 147.000 km. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (9396 ks), Škoda Fabia (6373 ks) a VW Passat (3242 ks).

Generálním ředitelem společnosti MOSER se stal Pavel Mencl

Pavel Mencl se stal na začátku prosince generálním ředitelem společnosti MOSER, a.s. Ve firmě předtím půl roku působil jako externí poradce představenstva. V pozici vystřídá Františka Schneidera, který zůstává ve firmě a bude svými zkušenostmi a znalostmi pomáhat dalšímu rozvoji firmy jako člen Dozorčí rady.

 

„Dostal jsem neocenitelnou příležitost strávit ve sklárně před svým nástupem několik měsíců. Mohu tedy říci, že přicházím s velmi konkrétní představou našeho dalšího směřování,” komentuje Pavel Mencl okolnosti svého nástupu. „Jsem přesvědčen, že následující rok přinese celosvětové oživení a pro firmu jako je Moser také velkou šanci pro růst. Našim cílem je tuto příležitost maximálně využít. Chceme se nadále zaměřit na českého zákazníka. Současně ale musíme být aktivní i na zahraničních trzích - ať již přímo, jak jen to současná situace dovolí, tak prostřednictvím našeho e-shopu,” dodává.

 

Ing. Pavel Mencl MBA absolvoval Vysoké učení technické v Brně, obor raketová technika. Titul EMBA (Executive MBA) v oboru financí a pojišťovnictví získal na University of Pittsburgh. Svou dosavadní profesionální kariéru spojil s Generali Českou pojišťovnou. Za 25 let se zde vypracoval z pozice regionálního ředitele až na generálního ředitele a předsedu představenstva. Je ženatý a má čtyři děti. Mezi jeho koníčky patří tenis, cyklistika, lyže, golf, myslivost, rybaření a turistika.

 

O společnosti Moser

Společnost MOSER, a.s. je česká sklárna se sídlem v Karlových Varech, která vyrábí díla z vysoce kvalitního bezolovnatého křišťálu. Firma pokračuje v tradici exkluzivní manufaktury Moser, kterou v roce 1857 založil                       v Karlových Varech rytec a obchodník Ludwig Moser. Dnes patří mezi přední české exportéry a reprezentuje tak celosvětově českou sklářskou tradici. Moser je členem společenství Comité Colbert, které si klade za cíl udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních výrobků. Více naleznete na moser.com. 

Manažeři roku: Jan Juchelka a Hana Šmejkalová

V 27. ročníku soutěže MANAŽER ROKU, vyhlašovaném Českou manažerskou asociací, zvítězili generální ředitel a předseda představenstva Komerční banky Jan Juchelka a místopředsedkyně představenstva East Bohemian Airport Hana Šmejkalová.

Vítězové obdrželi nejvíce bodů od Hodnotitelské a Národní komise, která sledovala čtyři okruhy aktivit manažerů - minulost, zlepšování i schopnost motivovat lidi, využití příležitostí a řešení hrozeb a udržitelná budoucnost a benchmarking. Vyhlášeni byli i vítězové kategorií a TOP 10 a cena Inovace pro udržitelný rozvoj. Výsledky byly oznámeny oproti plánovanému dubnovému a říjnovému termínu až 3. prosince v pražské centrále ČMA za účasti některých manažerů a hodnotitelů. Žezlo soutěže předal svému nástupci vítěz předchozího ročníku prof. Vladimír Mařík, CIRC ČVUT. "Nehledě na komplikace provázející soutěž kvůli opakovanému nouzovému stavu výsledky potvrzují vysoký společenský význam tohoto dlouhodobého projektu napříč obory vyhledávat a zviditelňovat úspěšné manažerské osobnosti a vizionáře," uvedl Petr Kazík, předseda Hodnotitelské komise a prezident ČMA. Ten vyhlásil 28. ročník soutěže MANAŽER ROKU 2020.

Další informace, včetně medailonků a videomedailonků vítězů, najdete na webu soutěže www.manazerroku.cz.

Marketing a komunikaci sítě AAA AUTO nově vede Karel Smrž

Novým ředitelem marketingu a komunikace mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO se stal Karel Smrž. V rámci této pozice povede interní marketingový tým a bude zajišťovat kompletní řízení marketingu a komunikace všech značek skupiny AURES Holdings v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Mezi ty, kromě AAA AUTO, patří například prodejce zánovních vozů Mototechna, inovační laboratoř AuresLab nebo půjčovna vozů Mototechna Drive.

Cílem Karla Smrže v rámci společnosti je zejména rozvíjet Marketing na pozici respektovaného oddělení v rámci celého holdingu. „Mám okolo sebe skvělý tým, který je i v této složité době maximálně motivovaný dělat skvělou práci pro firmu,“ říká Karel Smrž.

„Směrem k zákazníkům chci celou komunikaci maximálně zjednodušit. Musíme být jasně identifikovatelní v záplavě reklam, které denně útočí na všechny z nás. Druhou důležitou linkou je více akcentovat benefity a garance, které zákazníkům poskytujeme při koupi auta v našich autocentrech. Ve výčtu garancí a výhod, které zákazníkům poskytujeme, jsme jasným lídrem trhu,“ dodává Smrž.

Vzhledem k probíhající koronavirové krizi byl letos sektor automotive opakovaně zasažen uzavřením prodejních poboček jak nových, tak ojetých vozů. V takové situaci je podle Karla Smrže velmi těžké plánovat a realizovat marketingové aktivity. „Kromě standardních KPIs na komunikaci nechceme vynaložit prostředky neúčelně ve chvíli, kdy se podmínky hry ze dne na den neustále mění. To je v tuto chvíli asi největší výzva celého marketingového týmu – načasovat aktivity tak, abychom doručili pro business požadované cíle, a zároveň jsme v uvozovkách „nevyhodili peníze z okna“, protože náš produkt vzhledem k různým opatřením nemáme jak prodat,“ uzavírá Smrž.

Karel Smrž se marketingu a marketingové komunikaci věnuje celou svou profesní kariéru. Začínal v marketingu Providentu, následně působil u mobilního operátora Oskar a později Vodafone. Pracoval také v agentuře Ogilvy a před nástupem do AURES Holdings 6 let v UPC.

Anketa Pojišťovna roku 2019-2020: Jubilejní ročník ovládla Allianz

Jubilejní 20. ročník odborné ankety Pojišťovna roku, založené a organizované Asociací českých pojišťovacích makléřů (AČPM) ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven (ČAP) a specializovaným serverem oPojištění.cz, zná své vítěze. Ve srovnání s předchozími ročníky došlo k velkému překvapení. Hned čtyřikrát se radovala z prvního místa pojišťovna Allianz. Specializované pojištění ovládla společnost Euler Hermes, Osobností pojistného trhu byl jmenován generální ředitel společnosti INSIA a zakladatel ankety Ivan Špirakus a Pojišťovacím makléřem roku se stala RENOMIA.

 

Anketa Pojišťovna roku přináší odbornou alternativu ke spotřebitelským soutěžím v oboru. Makléři jako profesionálové v pojištění a expertní poradci svých klientů v ní porovnávají nejen parametry nabízených produktů, ale hlavně skutečnou úroveň servisu jednotlivých pojistitelů tak, jak se s ní měli možnost každodenně setkávat v průběhu roku.

 

Letošní ročník byl kvůli pandemii koronaviru výjimečný. Organizátoři byli nuceni odložit pořádání ankety z tradičního května na podzim, a tak prodloužili hodnocené období roku 2019 i o rok 2020 (hlasování bylo uzavřeno 6.11.) – proto tedy Pojišťovna roku 2019 - 2020. Do hlasování o výkonech pojišťoven se mohli zapojit všichni samostatní zprostředkovatelé a jejich zaměstnanci, kteří v uplynulém roce působili jako pojišťovací makléři, případně agenti (v kategoriích Životní pojištění a Pojištění občanů). Jubilejní ročník ankety má kromě čtyřnásobného vítěze i rekord v počtu hlasujících (asi jeden z mála pozitivních efektů nouzového stavu) – za jednotlivé kategorie bylo vyplněno přes 3 000 anketních lístků.

 

A jak konkrétně se odrazil názor hodnotitelů v pěti oceňovaných kategoriích? V kategorii Pojištění průmyslu a podnikatelů se z prvenství radovala pojišťovna Allianz, následována Generali Českou pojišťovnou (GČP) a Českou podnikatelskou pojišťovnou (ČPP). Rovněž v Pojištění občanů patřilo zlato Allianz. Druhé místo získala ČPP a třetí se umístila Kooperativa. Allianz dominovala také kategoriím Autopojištění a Životní pojištění, shodně ji pak na druhém a třetím místě následovaly GČP a ČPP. Ve Specializovaném pojištění se asi nejvýrazněji projevily dopady koronakrize: po letech kralování na čele žebříčku musela ERV Evropská pojišťovna uvolnit místo pojišťovně Euler Hermes, stříbrná pozice patří pojišťovně Atradius a třetí příčka náleží Agra pojišťovně.

 

V souladu s tradicí organizátoři v rámci ankety rovněž udělili titul Osobnost pojistného trhu za vynikající a mimořádný přínos rozvoji českého pojišťovnictví. Držiteli tohoto ocenění z předešlých ročníků jsou: Luděk Menčík (Pojišťovna roku 2003), Petr Pavlík (2005), Vladimír Mráz (2007), Marek Venuta (2008), František Stach (2009), Vladimír Přikryl (2010), Konštantín Alexejenko (2011), Jaroslav Daňhel (2012), Václav Křivohlávek (2013), Zdeněk Voharčík (2014), Jakub Hradec (2015), Jiřina Nepalová (2016), Jiří Charypar (2017) a Vladimír Krajíček (2018). Letos se k nim připojil generální ředitel společnosti INSIA, dlouholetý člen vedení Asociace českých pojišťovacích makléřů a zakladatel ankety Pojišťovna roku Ivan Špirakus.

 

V rámci ankety také probíhá hodnocení makléřů sdružených v AČPM členskými pojišťovnami ČAP pod názvem Pojišťovací makléř roku. Mezi hlavní kritéria posuzování makléřských výkonů patří např. kvalita podkladů dodávaných pojišťovně, úroveň komunikace makléř – pojišťovna a makléř – klient či správa pojištění. Pojišťovacím makléřem roku 2019 - 2020 se stala největší česká makléřská společnost RENOMIA, která se také opakovaně umisťuje na první příčce v exkluzivním žebříčku portálu oPojištění.cz TOP 30 pojišťovacích makléřů. Pomyslné stříbro brala společnost RESPECT a bronz patří OK Group.

 

 

 

 

Ing. Ivan Špirakus - Osobnost pojistného trhu 

Místopředseda představenstva a generální ředitel akciové společnosti INSIA.

Ivan Špirakus se narodil 11. února 1966 a žije v Praze. Absolvoval strojní fakultu ČVUT a po studiu působil v oblasti cestovního ruchu. Jako makléř pracuje od r. 1992, kdy spoluzaložil makléřskou pojišťovací společnost Portfolio Alfa, s.r.o., kde se zabýval především marketingem, obchodem a řízením podnikatelských rizik klientů.
V roce 2004 stál u vzniku mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů INSIA. V roce 2011 se podílel na uzavření strategického partnerství INSIA a největšího světového makléře, americké společnosti MARSH.

Spoluzaložil odborný zpravodajský server oPojištění.cz, který denně přináší aktuální informace z pojistného trhu. Po založení Nadačního fondu pro vzdělávání v pojišťovnictví se stal členem jeho dozorčí rady a snaží se tak o zvyšování odborné úrovně v pojišťovnictví.

Ivan Špirakus dlouhodobě publikuje, přednáší a aktivně propaguje pojišťovnictví a profesi pojišťovacích makléřů. V roce 1999 se podílel na založení Komory pojišťovacích makléřů a po celou dobu aktivně pracoval v jejím představenstvu. V roce 2000 inicioval vznik ankety Pojišťovna roku, která za dobu své existence získala prestiž a uznání na celém pojistném trhu. 

Komora se v r. 2005 spojila s Asociací českých pojišťovacích makléřů (AČPM), kde I. Špirakus působil v prezídiu AČPM až do r. 2019 jako místopředseda, v letech 2013 – 2015 jako předseda Asociace. V rámci prezídia zodpovídal za PR, mezinárodní vztahy a hlavně legislativu, v té době zejména při vyjednávání s Ministerstvem financí ČR a s ČNB ohledně implementace evropské směrnice o distribuci pojištění (IDD) do české legislativy.

 

* * *

Osobní záštitu 20. ročníku ankety poskytl viceguvernér České národní banky Tomáš Nidetzký.

Uspořádání ankety Pojišťovna roku 2019 – 2020 podpořili tito významní partneři:

Generální partner:

KPMG Česká republika  www.kpmg.cz

Partneři:

CONTIN www.contin.cz

Sdružení Czech Top100    www.czechtop100.cz

Generální mediální partner: OPojištění.cz www.opojisteni.cz

Mediální partneři: Bankovnictví, Czech and Slovak Leaders Magazine, Pojistný obzor

 

Ceny pro vítěze ankety letos ztvárnil talentovaný český designér Matěj Chabera.

 

Další podrobné informace o anketě, její historii i kritériích hodnocení jsou k dispozici na webových stránkách ankety www.pojistovnaroku.cz.

 

* * *

Stručně o AČPM:

Asociace českých pojišťovacích makléřů byla založena v roce 1994 z iniciativy českých kanceláří mezinárodních makléřských firem. V lednu 2005 došlo ke sloučení s Komorou pojišťovacích makléřů. Cílem AČPM je podpora profesních zájmů a zvyšování profesionální i společenské prestiže povolání pojišťovacího makléře. Asociace se podílí na tvorbě zákonů, prosazuje profesní etiku, stará se o vzdělávání makléřů, publicitu a navazuje mezinárodní kontakty. Je členem Evropské federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR), Světové federace pojišťovacích zprostředkovatelů (WFII) a organizace Partneři zprostředkovatelů (POI). V současné době AČPM sdružuje 74 členů, kteří realizují téměř 3/4 všech makléřských obchodů v ČR.

 

Malý průvodce profesí pojišťovacího makléře:

  • vždy pracuje jako zástupce klienta 
  • uzavírá s klientem smlouvu o odborné činnosti
  • věnuje se především pojištění firem a podnikatelů
  • poskytuje poradenství v řízení rizik a konstrukci pojistné ochrany
  • jménem klienta oslovuje pojišťovny se žádostí o nabídku (výběrové řízení)
  • odborně vyjednává za klienta s pojišťovnou o cenách a podmínkách
  • na straně klienta spolupracuje při likvidaci pojistných událostí
  • má výrazně vyšší odpovědnost za svoji činnost a poskytované rady než pojišťovací agent
  • podle nového zákona o distribucí pojištění (170/2018 Sb.) má nejvyšší stupeň odbornosti.

Československý rekord v numismatické aukci. Nejdražší mince vydražena za 30 milionů

Tuzemský rekord za vydraženou minci zaznamenala  aukční síň Macho & Chlapovič v rámci pořádané aukce. Desetidukát panovníka Ferdinanda III. vyražený v Kremnici v roce 1642 s vyvolávací cenou 200 tisíc EUR byl vydražen v konečném výsledku za 30 milionů korun. Majitelem se stal slovenský investor. Celkové výsledky aukce, při níž se vydražilo celkem 460 položek, včetně papírových bankovek, odznaků, medailí a vyznamenání, se stále sčítají. K dispozici budou ve čtvrtek, 12. listopadu.

I přes právě probíhající druhou vlnu pandemie koronaviru proběhla minulý pátek očekávaná numismatická aukce, kterou pořádala největší aukční síň u nás a na Slovensku, Macho & Chlapovič. Šlo již o druhou aukci pořádanou v tomto roce, přičemž ta první proběhla na konci dubna. Z důvodu vládních opatření proběhly obě zmíněné aukce prostřednictvím telefonu a internetu.

Největším lákadlem se stala téměř čtyřista let stará mince, a to desitidukát panovníka Ferdinanda III. Jedná se o pozdněrenesanční ražbu kladivem z ručně rytého razidla. „Tento konkrétní kus jsme poprvé zachytili v aukci v Amsterdamu v květnu 1926. Od té doby migroval evropskými sbírkami, dokud nepřistál zpátky na Slovensku“,  říká Elizej Macho, spoluzakladatel aukčního domu Macho & Chlapovič a dodává: „Násobky kremnických dukátů Ferdinanda III. jsou velmi vzácné. Důkazem je fakt, že pěti a desetidukáty daného panovníka doposud aukční síň na Slovensku nezaznamenala.“

Vyvolávací cena tohoto nejvzácnějšího kusu páteční aukce činila rovných 200 tisíc EUR. Po napínavém souboji se zájemci z dalších zemí, získal minci nejmenovaný slovenský investor. Za zmíněný desetidukát zaplatil 1 140 000 EUR, což je v přepočtu 30 milionů korun. Pokořen tak byl měsíc starý rekord za prodaný svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se začátkem října vydražil v přepočtu za 27 milionů korun v aukci pořádané aukční síní Antium Aurum.

„Až století mohly mince ležet v lokálních šlechtických sbírkách před rozpadem Rakousko-uherské monarchie v roce 1918 a následně odešly spolu s jejich majitely dříve, než byly zaznamenány“  uzavírá Macho.

Kromě unikátního desetidukátu nabídla aukce další zajímavé kousky. Mezi ně patřil například pražský dukát Ferdinanda I. z roku 1538 s vyvolávací cenou 30 tisíc EUR a extrémně vzácný transylvánsky tolar Štefana Bočkaja z roku 1606. Velkou hodnotu má i pražský dvojdukát Karla VI. z roku 1725 a vídeňský čtyřdukát Františka Jozefa I. z roku 1854. Poslední 3 zmíněné položky měly vyvolávací cenu každá 20 tisíc EUR.

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha