Přihlásit
header 1000 kapital

Přes Aukro se v únoru dražily svatováclavské dukáty, poptávka po nich roste

V žebříčku 10 nejzajímavějších položek, které se za únor prodaly přes tuzemský aukční portál Aukro, vedou tentokrát předměty z kategorie Sběratelství. Ty se mezi desítkou nejžádanějšího zboží vyskytují hned pětkrát. Vystřídaly tak v přehledu nejzajímavějších položek, za které jsou ochotni lidé nabídnout nejvíce peněz, kategorii Starožitnosti a umění. V TOP desítce jsou pak především svatováclavské dukáty, které patří dlouhodobě k nejzajímavějším artiklům. Celkem se v únoru přes Aukro vydražily předměty z oblasti sběratelství a starožitnictví za 166 555 886 korun.

 

Nejžádanější položkou byl v únoru vzácný svatováclavský dukát z roku 1937, ražený v nákladu pouze 324 kusů. Jedná se o originál s odborným znaleckým posudkem. „V současné době při obrovském zájmu o svatováclavské dukáty, jak uvádí i sám prodejce, je tento ročník téměř nesehnatelný a žádná katalogová cena, ani dohledatelné historické prodeje neodpovídají jeho nynější skutečné hodnotě,“ uvedl Pavel Krejčíř z Aukra. Přes Aukro jej nyní šťastný kupec získal za 1,1 milionu korun.

 

Cena výročních dukátů podle odborníků ještě dál poroste. To odráží i fakt, že mezi nejžádanější únorovou desítkou se ražby z různých let objevily hned třikrát. Na druhém místě je sada dukátů z roku 1978 s výslednou cenou 606 323 korun a na třetím místě je svatováclavský dukát z roku 1929 s prodejní cenou přes 141 000 Kč. „Tento ročník je velmi žádaný, počet kusů byl ale celkově vyšší – konkrétně jich bylo raženo 9120 kusů. Ročník 1929 je poptávaný i proto, že se tehdy předpokládalo, že datum na ražbě vyjadřuje 1000 let od mučednické smrti svatého Václava. Dnes se historici přiklání spíše k roku 935,“ uvedl Pavel Krejčíř.

 

Mezi sběratelské předměty se v tabulce těch nejžádanějších “vklínil” na třetím místě Chevrolet „K“ s rokem výroby 1925, který se prodal za rovných 600 000 korun. Pomyslnou čtvrtou příčku obsadilo opět sběratelství, konkrétně pak speciální odběrné poukazy, tzv. bony, které lidé za socialismu dostávali výměnou za valuty a mohli s nimi nakupovat zboží v Tuzexu. „Už tehdy šlo o žádaný artikl a nedostatkové zboží, což se nyní ukazuje i na aukcích. Ty prodané v únoru byly z roku 1958 a byly nepoužité, což jejich cenu samozřejmě zvyšuje,“ uvedl Pavel Krejčíř. Zájem o zboží z dob totality podtrhují dřeváky zlínského Svitu vydražené za téměř 12,5 tisíce korun.

 

Zajímavosti na březen

Březen bude na aukce tradičně bohatý, obzvláště v aktuální situaci, kdy většina lidí musí pracovat z domova a má tak více času na své koníčky. Zájemce jistě zaujme tzv. Tečovický monolit vztyčený v noci na 11. prosince stavební firmou v době, kdy podobné monolity byly k vidění v Německu, Anglii a Rumunsku. Teď jej můžete mít na zahradě i vy. Od čtvrtka 4. března je na něj možné přihodit v charitativní aukci, jejíž výtěžek poputuje do Nadace Korunka a jejímu svěřenci Kubovi, kterého čeká finančně velmi náročná operace.

 

Z oblasti umění, ve které má Aukro velmi vstřícné provize, se právě draží olej od Roberta Jirana Žena v kruhu. Modeláři zase zajásají díky nabídce nových vlakových kolejišť - k mání je například základová deska  180 x 80 cm s kompletní elektrickou instalací pro koleje, výhybky, přerušené koleje a osvětlení pro analogový nebo digitální provoz. Sběratele či zájemce o investiční předměty pak potěší dražba zlatých medailí vydaných slovenskou mincovnou Kremnica. Jde provoražbou nevydaného jubilejního Svatováclavského 1-2-5-10 dukátu podle návrhu Josefa Šejnosta z roku 1923.

 

 

Tabulka: TOP 10 nejzajímavějších položek (únor 2021)

Položka

Kategorie

Cena (v Kč)

Dukát 1937 - svatováclavský dukát

Sběratelství

1 100 200

Sada Svatováclavských dukátů 1978

Sběratelství

606 323

Chevrolet „K“, rok výroby 1925

Auto-moto

600 000

Bony – speciální odběrné průkazy

Sběratelství

505 200

Průmyslová krajina Ol/sololit značeno autorsky vzadu V.Beneš dat.1969

Starožitnosti a umění

160 611

ČSR SVATOVÁCLAVSKÝ DUKÁT 1929

Sběratelství

141 311

10.- Kč, rok 1993, VZÁCNÁ varianta s malým Kč

Sběratelství

136 000

LP Tři sestry - Sex Drógy Rokenról - lim. ed. číslo 1/500 + 2VIP vstup

Hudba a film

77 979

J. Kulhánek Vládci Strachu 1. vydání perfektní stav!!!

Knihy a časopisy

12 999

Retro pantofle - Dřeváky SVIT

Oblečení, obuv, doplňky

12 400

Mezinárodní den žen v kontextu aktuálního světa práce: Ženy jako největší nedoceněný lidský kapitál ve světě

Mezinárodní den žen (MDŽ) se slaví 8. března a je každoroční příležitostí ocenit sociální, ekonomické, kulturní a politické úspěchy žen. Za hlavní téma roku 2021 OSN považuje téma „Ženy ve vedení: Rovná budoucnost ve světě COVID-19“. Základní myšlenkou je uznat obrovské úsilí žen a dívek po celém světě při vytváření rovnější budoucnosti a zotavení z pandemie COVID-19.

„Ukazuje se, že pandemie COVID-19 v práci nepřiměřeně zasáhla zejména ženy. Ženy tak v dnešní kritické době budou potřebovat ještě větší podporu a porozumění,” upozorňuje Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

 

Jak dopadá pandemie COVID-19 na ženy?

 

Riziko tzv. “žen-cese” (shesession), tedy tvrdšího dopadu recese na ženy, je reálné. Nejenže ženám přibyly v důsledku pandemie povinnosti v domácnosti, ale krize se navíc dotkla profesí, které zastávají především ony. Během posledních 12 měsíců se podniky digitalizovaly a transformovaly v nebývalém rozsahu a tempu a náš životní, pracovní i spotřební styl se doslova ze dne na den změnil na „virtuální“. Pandemie způsobila největší proměnu pracovní síly od druhé světové války. Činnost některých odvětví, jako je maloobchod, pohostinství, zábavní průmysl, cestovní ruch, a dokonce i výroba, v nichž pracuje vysoký podíl žen, se zničehonic zcela zastavila, zatímco v jiných sektorech (například technologickém průmyslu, zdravotnictví či logistice) poptávka po pracovní síle prudce vzrostla.

 

Ženy budou ekonomickou a sociální krizí zasaženy dlouhodoběji

 

Více než 1,5 miliardy dětí přestalo chodit do školy a pracující matky musí skloubit práci na plný úvazek s péčí o děti a výukou z domova. V Evropě a střední Asii přišlo o práci 25 % samostatně výdělečně činných žen, zatímco u mužů to bylo 21 %. Ve Spojených státech každá třetí pracující žena kvůli pandemii covidu-19 zvažovala opustit zaměstnání nebo zpomalit svou kariéru.  

Již před pandemií pečovaly o domácnost především ženy a nyní se navíc staly učitelkami a pečovatelkami o příbuzné v pokročilém věku. K tomu musí zvládnout práci z domova nebo docházet do zaměstnání.

 

 

Rozdíly v odměňování žen a mužů

 

Na základě údajů z Eurostatu se v Evropské unii jen pomalu snižují rozdíly v odměňování žen a mužů. Při současném tempu tyto rozdíly zmizí až v příštím století, průměrně v roce 2104, v České republice dokonce až v roce 2121. Celou situaci navíc zhoršila pandemie COVID-19 a dá se předpokládat, že tento tzv. gender gap se v následujících letech ještě prohloubí.

 

Ženy: Největší nedoceněný lidský kapitál na světě

 

V odvětvích, která byla pandemií nejvíce zasažena, pracuje větší podíl žen. V ubytovacích a stravovacích službách to je 59 %, v administrativě a obchodu 54 % a na kancelářských pozicích 63 %. Zároveň prudce stoupla poptávka po odbornících na kybernetickou bezpečnost, vývojářích, skladnících a řidičích, což jsou zaměstnání zastávaná zejména muži.

 

Výzkum společnosti ManpowerGroup hovoří jasně: Pokud jde o vedoucí role, ženy nechtějí zvláštní výhody, ale pouze stejně nastavené podmínky. Ženy na vysokých postech během své kariéry naráží na dobře známé překážky: nedostatek vzorů, kariérní postupy nastavené podle genderu a omezený přístup k tzv. sponzorům, garantům a sítím vlivných lidí.

 

Budoucnost ve znamení rovnováhy – co vyhovuje ženám, vyhovuje i mužům

 

Mileniálové, jak ženy, tak muži, věří, že pracovní prostředí bude flexibilní. Očekávají, že budou moci práci a domov propojit, tedy žít „jeden život“ (one-life) spíše, než aby se je museli snažit skloubit. Technologický pokrok a možnost pracovat odkudkoli považují za pozitivní pro byznys i rodinný život.    

 

Vzhledem k zvyšujícímu se počtu odpracovaných let a posouvání důchodového věku noví lídři zvlášť zdůrazňují význam plánování a řízení kariérních „vln“, nikoli „žebříčků“. Mileniálové se připravují na pracovní ultramaraton a chtějí mít dostatečnou flexibilitu, aby mohli měnit v různých fázích rychlost a aby mohli vést „jeden život“, který jim umožní plnit si profesní a osobní cíle podle vlastního uvážení. Mileniálové se na svých cílech shodnou a hodlají změnit způsob, jakým je práce vykonávána. Věří, že jejich generace změní smýšlení, kulturu a dosáhne rovnosti mezi ženami a muži.

 

 

 

 

 

 

10 způsobů, jak zaměstnavatelé mohou posílit genderovou rovnost v nové realitě

 

„Jednou z nejzásadnějších výzev naší doby bude pomoci ženám zvýšit si kvalifikaci a přizpůsobit se rychle se měnícímu světu. Nyní je třeba přenastavit fungování s ohledem na novou realitu a provést změny k lepšímu, které příští generace žen potřebuje,” doplňuje Jaroslava Rezlerová.

 

10 kroků k rovnosti žen a mužů:

 

  • Ano ženám. Prosazování genderové rovnosti v práci zdaleka není jen „ta správná věc“. Údaje hovoří jasně. Podniky, v jejichž čele stojí ženy, si vedou lépe. Víc žen v pracovních týmech a na vedoucích pozicích zvyšuje produktivitu, cenu akcií i obchodní výsledky.
  • Vytvořte ženám podmínky pro úspěch. Zohledněte klasické překážky, kterým ženy v práci čelí, jako je nedostatek vzorů, kariérní postupy nastavené podle genderu a omezený přístup k tzv. sponzorům, garantům a sítím vlivných lidí, a najděte způsob, jak je odstranit. Prvním krokem je aktivní naslouchání. Nejlepší šéfové se ptají samotných žen, co potřebují, aby uspěly.
  • Berte práci z domova jako práci. Uvědomte si, že práce na dálku neprobíhá ve vzduchoprázdnu. Najděte způsoby jak pozice, které jsou považovány za neflexibilní, upravit tak, aby flexibilní byly. Aktivně se zasazujte o vyvracení zakořeněných předsudků o genderových rozdílech rodičovské role žen a mužů, aby tyto normy neurčovaly to, jak manažeři a kolegové vnímají práci na dálku prováděnou muži a ženami a co od nich očekávají.
  • Ptejte se „A proč ne?“ Plánování nástupnictví musí být odvážnější. Místo, abyste si řekli „ona nemá dostatečnou zkušenost“, se ptejte, „jak zařídit, aby to fungovalo“? Bojujte proti předsudkům. Pokud si myslíte, že je něco možné, pak to možné je.
  • Leadership musí vzít téma za své a měřit pokroky. Změny musí začít „nahoře“, aby bylo zřejmé skutečné odhodlání dostat ženy na vedoucí pozice. Pokroky musí být měřitelné, aby vedoucí pracovníci nesli reálnou odpovědnost.
  • Dejte tomu váhu. Vedoucí pracovníci musí přesně vědět, kde ženy potřebují. Dívat se na makroúdaje nestačí. Jasně stanovte přínos talentů – jak se věci změní, jak bude situace vypadat a kdy. Vytvořte plán jako by se jednalo o strategickou obchodní prioritu nebo investici. Opravdová změna vyžaduje čas, pozornost a disciplínu.
  • Zaměřte se na výstupy. Upravte proces hodnocení a způsob měření pracovního výkonu tak, aby byl důraz kladen na výstupy. Hlavně pak do hodnocení nezapočítávejte období lockdownu, kdy byly zavřené školy a školky.

 

 

 

 

  • Identifikujte „příbuzné“ dovednosti nutné pro nové role. Důležité je ukázat, že i krátká školení a posílení stávajících dovedností mohou urychlit přechod na vyšší pozici.
  • Nezapomeňte, že schopnost učit se je významný faktor pro snížení nerovností. Nyní je správná doba pro podporování zaměstnanců v intenzivním rozvoji technických dovedností a zároveň pro nabírání učenlivých lidi, kteří jsou schopni a chtějí se učit nové dovednosti. To může být rozhodující proto, aby v budoucnosti všichni měli dovednosti potřebné pro prosperující profese.
  • Nabírejte lidi s měkkými dovednostmi. Při hledání učenlivých zaměstnanců se zaměřte na měkké dovednosti, jako je komunikace, ochota spolupracovat, kreativita a zvídavost. To jsou na současném pracovním trhu nejcennější a zároveň nejvzácnější lidské přednosti. Zaměstnanci, kteří je mají, snadněji mění role a kariéru.

 

 

Lenka Vokáčová, CSR manažerka ManpowerGroup

 

 

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2019, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.

 

Více informací o společnosti ManpowerGroup naleznete na www.manpowergroup.cz

 

Posila v Kogi CONu: Expert na inovace a firemní transformace Pavel Kuhn se stal partnerem společnosti

Partnerem společnosti Kogi CON, která se jako jediná v České republice specializuje na měření a transformace firemních kultur, se stal expert na firemní transformace Pavel Kuhn. Do Kogi CONu přináší bohaté zkušenosti z oblasti digitální disrupce v menších společnostech i velkých korporacích.

Pavel Kuhn stojí za úspěšnými transformacemi a rozvojem firem jako je například virtuální operátor SAZKAmobil, P2P platforma Zonky, digitální pojišťovací makléř Rixo nebo online nástroj pro sběr zpětné vazby Surfey.

 

Během transformace těchto firem z malých týmů plných nadšených lidí do společností s hierarchickou strukturou čítající desítky nebo stovky zaměstnanců úspěšně aplikoval strategické propojení firemní kultury s vývojem digitálních inovací, případně s disrupcí celého odvětví.

 

„Úspěch všech transformačních projektů, které jsem vedl, spočíval v kontinuálním důrazu na firemní kulturu, v jejím důsledném rolování do celé firmy a v práci s lidmi,” vysvětluje Pavel Kuhn. Podle něj se malé úspěšné firmy založené na nadšení všech členů týmu spolu s růstem, často exponenciálním, potýkají s problémy v komunikaci a s budováním hierarchie a systematičnosti ve firmě.

 

„V Kogi CON jsme vyvinuli unikátní metodiku, která nám umožňuje měřit stávající a definovat chtěnou firemní kulturu. Nad rámec toho umíme vybrat a změřit ty správné drivery, které maximalizují šanci na úspěšnou firemní transformaci. Celý proces změny tedy obohacujeme nejen o naši expertízu, ale hlavně o relevantní data, vysvětluje Kuhn.

 

„Propojení dovedností a zkušeností z praxe je u Pavla Kuhna na českém trhu jedinečné. Pokud chcete ve firmě úspěšně provést digitální disrupci, neměl by ve vašem týmu chybět,” uvedl výkonný ředitel Kogi CON Filip Hurda.

 

 

O Kogi CON

 

Společnost Kogi CON vyvinula unikátní metodiku měření firemní kultury a souvisejících stimulů. Firmy provází vnitřní adaptací při digitálních či jiných strategických transformacích na úrovni klíčových stakeholderů - jejich zákazníků a zaměstnanců. Soustředí se zejména na oblast firemní kultury, zákaznické zkušenosti, digitalizace a věnuje se vzdělávání a rozvoji datové analýzy. Klientům pomocí práce s firemní kulturou zvyšuje výkonnost, snižuje odchodovost klíčových lidí a zavádí systémovou práci s inovacemi.

Komentář České bankovní asociace k vývoji hypotečního trhu 1/2021

Vladimír Staňura, hlavní poradce ČBA.

  

Objem prodaných hypotečních úvěrů podle Fincentrum Hypoindexu činil v lednu 24,9 mld. korun. To je o 4,5 mld. korun méně než v prosinci 2020. Protože v minulosti byly měsíce leden a únor vždy ve znamení útlumu, lze tento výsledek považovat za velmi dobrý. To je vidět i ze srovnání s lednem loňského roku, kdy byl objem prodejů hypoték ve výši 16,9 mld. korun, tj. o 8 mld. korun nižší než letos. Zájem klientů o hypotéky tedy pokračuje. Loňský rekordní rok se však pravděpodobně opakovat nebude, ale i tak je začátek roku z hlediska objemu prodejů velmi slibný.

 

Důvodů, proč se rekord z loňského roku nejspíš opakovat nebude, je více. Ten hlavní spočívá v tom, že řada zájemců o hypotéku velmi silně vnímá předpovědi, že úrokové sazby hypotečních úvěrů půjdou nahoru a snaží se zařídit si hypotéku a zafixovat si zatím stále ještě velmi nízkou úrokovou sazbu. To v tuto chvíli přispívá k tomu, že prodeje hypoték zůstávají vysoko. Růst úrokových sazeb ovšem poptávku po hypotékách přibrzdí. Česká národní banka (ČNB) opakovaně prohlásila, že v tomto roce bude zvedat svojí základní úrokovou sazbu. Cena peněz na mezibankovním trhu roste, což pro banky zdražuje zdroj financování hypoték a bude je nutit (a už je nutí), jít se sazbami nahoru. Fincentrum Hypoindex za leden 2021 ještě zaznamenal pokles průměrné úrokové sazby z 1,96 na 1,94 % p.a. To je ale pokles spíše kosmetický a otočení trendu už „visí ve vzduchu“.

 

Zájem o hypotéky je dramaticky ovlivněn kovidovou situací. Je zde zřejmá snaha lidí zajistit se do budoucnosti a na stáří. Při oživení ekonomiky a návratu života domácností „do normálu“ se pozornost lidí vrátí zpátky k běžné spotřebě a spotřebním úvěrům. To přinese přece jenom menší zájem o předražené nemovitosti a dražší hypoteční úvěry. Ovšem i tak, pokud trh ve srovnání s loňským rokem klesne o nějakých 10 až 20 %, stále to bude znamenat velmi dobrý až výjimečný výsledek.

 

Dalším důvodem, proč se loňský rok nebude opakovat, je enormně vysoký objem refinancování. Např. v prosinci 2020 byl podle statistik ČNB objem refinancování 7 mld. korun, což byl rekord všech dob. Dá se očekávat, že při postupném nárůstu úrokových sazeb motivace k refinancování bude slábnout.

 

Lehce spekulativně by se dalo tvrdit, že v tomto roce nebude už tak silný efekt ze zrušení daně z převodu nemovitosti.

 

Vše výše uvedené lze ukázat i na kusech prodaných hypoték. V lednu bylo prodáno 8,4 tis. hypoték. To je o 16 % méně než v prosinci 2020, ale o 29 % více než v lednu 2020. I v kusech prodaných hypoték jde tedy o dobrý začátek roku.

 

Průměrná výše hypotéky dosáhla 2,98 mil. korun. Je tedy velmi blízko třímilionové hranici. Její růst se ve srovnání s prosincem 2020 výrazně zpomalil. Dalo by se dovodit, že pomalejší nárůst průměrné hypotéky je dán tím, že ceny nemovitostí nešly už tak rychle nahoru jako v loňském roce. Ale na potvrzení si musíme ještě počkat. Hypotéky se sjednávají s předstihem několika měsíců. Díky této dlouhé setrvačnosti se vliv cen nemovitostí projevuje ve výši hypoték později a lze ho vysledovat až v delší časové řadě.

 

I stavební spořitelny začaly rok 2021 dobře. Prodaly v lednu úvěry na bydlení (zajištěné a nezajištěné) za 5,6 mld. korun, což znamená nárůst oproti lednu 2020 o více než 33 %.

Problémy s neplatícími nájemníky elegantně řeší služba garantovaného nájmu

Jedná se přitom o jednoduché řešení na poměrně složitý problém, který v Čechách trápí nejednoho vlastníka nemovitosti. I když je totiž vztah nájemníka a pronajímatele upravován nájemní smlouvou, majitelé nemovitostí v případech, kdy nájemník neplatí nájemné, nezmohou zhola nic. Celý proces vymáhání peněz a vystěhování dané osoby je navíc náročný a zdlouhavý. Jak těmto problémům tedy předchází služba garantovaného nájmu a kdo ji nabízí?

„Službu garantovaného nájmu jsme vytvořili nejen pro vlastníky nemovitostí, kteří mají na danou nemovitost hypotéku nebo jsou na příjmu z pronájmu závislí, a zároveň se nechtějí o nic starat,“ přibližuje službu David Novotný, jednatel a majitel nezávislé realitní společnosti Bohemian Estates. Ta se mj. specializuje i na investice do komerčních a rezidenčních prostor a její doménou je i správa těchto objektů. Služba garantovaného pronájmu je však produkt, do kterého se na českém trhu pustili jako jedni z mála.

„Naším cílem je maximálně spokojený zákazník, který nebude muset řešit případy, kdy mu nájemník nezaplatí. Nebude muset nikoho obvolávat, nic vymáhat a peníze i tak dostane. Od nás. V tomto profesním vztahu totiž vystupujeme jako pronajímatel my a my jsme za všechno zodpovědní,“ vysvětluje Novotný. Ten zároveň dodává, že tuto službu začíná vyhledávat čím dál více klientů.

„Není to jen o penězích, ale i o jakési jistotě, kterou s námi majitelé nemovitostí mají. My totiž ručíme například i za to, v jakém stavu bude nemovitost nazpět odevzdána. Problémem tak nejsou ani potenciální nájemníci, kteří by demolovali vybavení interiéru. Samozřejmostí je pro nás ale i zajištění odpovídajícího pojištění nemovitosti, přepis energií, nutná administrativa a předně i zajištění oprav a pravidelné údržby,“ doplňuje David Novotný za Bohemian Estates International.

Díky přísnému sítu realitní společnosti však nejsou problémoví nájemníci tak častým problémem. Jsou totiž vybírání s ohledem na jejich platební historii či doporučení od předešlého pronajímatele. To je ostatně krok, který vlastník nemovitosti při pronájmu na vlastní pěst podnikne málokdy. „Už jen tento způsob prevence je velice účinný a pomáhá nám vyfiltrovat jen seriózní zájemce. Může se však stát, že bude nemovitost po nějakou dobu neobsazena, ani toto však nemusí vlastníka nemovitosti zajímat. Nájem garantujeme i v těchto případech,“ říká Novotný.

A na kolik služba garantovaného nájmu vlastníky vyjde? Před uzavřením smlouvy je nutné nejprve určit tržní nájemné bez poplatků, ze kterého je následně odečteno 15 %. Výsledkem je nájem, který je po odsouhlasení všech podmínek garantován. „Čísla navíc ukazují, že z dlouhodobého hlediska si na sebe služba vydělává prakticky sama. Majiteli nemovitosti totiž nedochází k výpadkům z nájemného a faktem je i to, že jsou profesionálně spravované nemovitosti standardně pronajímané za vyšší cenu než při pronájmu na vlastní pěst,“ uzavírá David Novotný za Bohemian Estates International.

Nabídka ojetin se v lednu kvůli koronakrizi opět propadla o tisíce aut

Po mírném prosincovém oživení se počet vozů nabízených na sekundárním trhu vrátil k listopadovým hodnotám

Pokračující lockdown a vládní protikoronavirová opatření již několik měsíců v řadě tlumí dění na sekundárním automobilovém trhu. Ve střední Evropě, kde působí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, v lednu ubylo ve srovnání s říjnem loňského roku, kdy druhý lockdown začal, téměř 110.000 vozů. Na českém trhu se nabídka v tomto období propadla ze 105.000 nabízených ojetin na 87.000. Zatím jediným měsícem, kdy se nabídka mírně rozšířila, byl prosinec s 95.000 auty.

„S klesající nabídkou očekáváme i v letošním roce pokračující růst cen ojetých vozů v řádu jednotek procent. Již koncem loňského roku rostla střední hodnota ceny inzerovaných aut ve srovnání s rokem 2019 přibližně o 10.000 korun. V lednu letošního roku poskočila oproti prosinci o dalších 9.000 korun na současných 164.000 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings. Jedním z důležitých faktorů, které v loňském ovlivňovaly nabídku ojetin na českém trhu, byl omezený dovoz aut ze západní Evropy. Meziročně bylo do Česka importováno o 27.000 aut méně, než v roce 2019. Dovoz se tak zastavil na hodnotě 150.731 aut. „Na jednu stranu je to pro trh dobrá zpráva, protože se výrazně omezil dovoz nekvalitních ojetin se stočenými tachometry nebo po vážných nehodách, na druhou stranu se menší nabídka promítá do vyšších prodejních cen,“ doplňuje Vaněček.

 

TOP 10 nejinzerovanějších vozů ve střední Evropě v roce lednu 2021

 

Česká republika

Slovensko

Polsko

Maďarsko

1.

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Opel Astra

Opel Astra

2.

Škoda Fabia

Škoda Fabia

Audi A4

Ford Focus

3.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

BMW 3

BMW 3

4.

Škoda Superb

Volkswagen Golf

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

5.

Volkswagen Golf

Škoda Superb

Volkswagen Golf

Škoda Octavia

6.

Ford Focus

BMW 3

Ford Focus

Volkswagen Golf

7.

BMW 3

Audi A4

Škoda Octavia

Suzuki Swift

8.

Ford Mondeo

Audi A6

Ford Mondeo

BMW 5

9.

Volkswagen Touran

BMW 5

Opel Corsa

Ford Mondeo

10.

Škoda Rapid

Ford Focus

BMW 5

Opel Corsa

 

Situace na trhu ojetin v lednu 2021

V lednu bylo na českém trhu inzerováno 87.955 ojetin, což je o 7.889 více méně, než v prosinci 2020. Střední hodnota ceny meziměsíčně stoupla o 9.000 na 164.000 korun. Střední hodnota stáří byla 9,1 roku a tachometr nejčastěji ukazoval 147.000 km. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (9396 ks), Škoda Fabia (6373 ks) a VW Passat (3242 ks).

Generálním ředitelem společnosti MOSER se stal Pavel Mencl

Pavel Mencl se stal na začátku prosince generálním ředitelem společnosti MOSER, a.s. Ve firmě předtím půl roku působil jako externí poradce představenstva. V pozici vystřídá Františka Schneidera, který zůstává ve firmě a bude svými zkušenostmi a znalostmi pomáhat dalšímu rozvoji firmy jako člen Dozorčí rady.

 

„Dostal jsem neocenitelnou příležitost strávit ve sklárně před svým nástupem několik měsíců. Mohu tedy říci, že přicházím s velmi konkrétní představou našeho dalšího směřování,” komentuje Pavel Mencl okolnosti svého nástupu. „Jsem přesvědčen, že následující rok přinese celosvětové oživení a pro firmu jako je Moser také velkou šanci pro růst. Našim cílem je tuto příležitost maximálně využít. Chceme se nadále zaměřit na českého zákazníka. Současně ale musíme být aktivní i na zahraničních trzích - ať již přímo, jak jen to současná situace dovolí, tak prostřednictvím našeho e-shopu,” dodává.

 

Ing. Pavel Mencl MBA absolvoval Vysoké učení technické v Brně, obor raketová technika. Titul EMBA (Executive MBA) v oboru financí a pojišťovnictví získal na University of Pittsburgh. Svou dosavadní profesionální kariéru spojil s Generali Českou pojišťovnou. Za 25 let se zde vypracoval z pozice regionálního ředitele až na generálního ředitele a předsedu představenstva. Je ženatý a má čtyři děti. Mezi jeho koníčky patří tenis, cyklistika, lyže, golf, myslivost, rybaření a turistika.

 

O společnosti Moser

Společnost MOSER, a.s. je česká sklárna se sídlem v Karlových Varech, která vyrábí díla z vysoce kvalitního bezolovnatého křišťálu. Firma pokračuje v tradici exkluzivní manufaktury Moser, kterou v roce 1857 založil                       v Karlových Varech rytec a obchodník Ludwig Moser. Dnes patří mezi přední české exportéry a reprezentuje tak celosvětově českou sklářskou tradici. Moser je členem společenství Comité Colbert, které si klade za cíl udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních výrobků. Více naleznete na moser.com. 

Manažeři roku: Jan Juchelka a Hana Šmejkalová

V 27. ročníku soutěže MANAŽER ROKU, vyhlašovaném Českou manažerskou asociací, zvítězili generální ředitel a předseda představenstva Komerční banky Jan Juchelka a místopředsedkyně představenstva East Bohemian Airport Hana Šmejkalová.

Vítězové obdrželi nejvíce bodů od Hodnotitelské a Národní komise, která sledovala čtyři okruhy aktivit manažerů - minulost, zlepšování i schopnost motivovat lidi, využití příležitostí a řešení hrozeb a udržitelná budoucnost a benchmarking. Vyhlášeni byli i vítězové kategorií a TOP 10 a cena Inovace pro udržitelný rozvoj. Výsledky byly oznámeny oproti plánovanému dubnovému a říjnovému termínu až 3. prosince v pražské centrále ČMA za účasti některých manažerů a hodnotitelů. Žezlo soutěže předal svému nástupci vítěz předchozího ročníku prof. Vladimír Mařík, CIRC ČVUT. "Nehledě na komplikace provázející soutěž kvůli opakovanému nouzovému stavu výsledky potvrzují vysoký společenský význam tohoto dlouhodobého projektu napříč obory vyhledávat a zviditelňovat úspěšné manažerské osobnosti a vizionáře," uvedl Petr Kazík, předseda Hodnotitelské komise a prezident ČMA. Ten vyhlásil 28. ročník soutěže MANAŽER ROKU 2020.

Další informace, včetně medailonků a videomedailonků vítězů, najdete na webu soutěže www.manazerroku.cz.

Fit pro život

Kapitál

Cestujeme za golfem

Praha